(Reis)ondernemingen opgelet bij gebruik van online boekingsknop!  

door Judith Tersteeg

Het Europees Hof van Justitie heeft in april 2022 een belangrijke uitspraak gedaan die betrekking had op Booking.com. Booking.com gebruikte een 'voltooi boeking'-knop om aan te geven dat klanten een overeenkomst en betalingsverplichting aangaan. Het Europees Hof vond dit niet voldoende en zei dat op die bestelknop een 'ondubbelzinnige formulering' moet staan die 'de aandacht specifiek' moet vestigen op het feit dat met het drukken op die knop de klant wordt verplicht om te betalen. 


In navolging van deze uitspraak heeft de Rechtbank Haarlem in mei 2022 uitspraak gedaan die exact hiermee in lijn is. Het betreft hier een uitspraak over Bol.com. Bij Bol.com was de 'bestelling afronden'-knop waarmee klanten producten kopen, niet duidelijk genoeg. Voor de klant was niet helder dat als hij op deze knop drukt, hij verplicht wordt om te betalen. Bol.com heeft die knop inmiddels aangepast naar 'bestellen en betalen'. In deze zaak van Bol.com is naar de Booking.com zaak verwezen. 

Kortom 
Check als online (reis)aanbieder goed hoe je gebruik maakt van de knop die maakt dat consumenten een betalingsverplichting aangaan. Het moet voor de consument glashelder zijn op het moment dat hij de boeking maakt dat hij ook een betalingsverplichting aangaat. Het hanteren van de term 'boeking en betalen' op de knop lijkt me zeer verstandig.  

Tot slot 
Heb je vragen over deze uitspraken, neem dan gerust even contact op. 
 
Wil je de volledige uitspraken lezen? Onderstaand de links: 
Bol.com: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNHO:2022:5029 (4 mei 2022, ECLI:NL:RBNHO:2022:5029) 
Booking: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=ecli:ECLI:EU:C:2022:269 (7 april 2022, ECLI:EU:C:2022:269) 

#reizen #booking #betalingsverplichting

Vorige
Vorige

Hybride werken en de rol van de Ondernemingsraad

Volgende
Volgende

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Bij juridische kwesties wil ik geen risico’s lopen’